Eerste dialoog gestart tussen schoolonderwijs en thuisonderwijs

‘Ik hoor graag van je of je hieraan mee wilt doen’, met deze woorden werd ik uitgenodigd om een rondetafelsessie over thuisonderwijs te begeleiden op het event ‘Reinvent the way we work and learn’. Mijn reactie? ‘Ik kom graag!’ en afgelopen woensdag vond dit grote onderwijsevent plaats in Rotterdam.

Het was wat mij betreft een historisch moment voor thuisonderwijs in Nederland: de eerste keer dat thuisonderwijs en schoolonderwijs in gesprek met elkaar gingen en ideeën met elkaar uitwisselden. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe bijzonder ik dit vind.

Als enige thuisonderwijzer tussen honderden mensen uit het schoolonderwijs vielen mij vandaag een paar dingen op. Er werd tijdens de praatjes veel nadruk gelegd op dat dit niet de zoveelste dag zou moeten zijn waarin allerlei innovatieve ideeën over onderwijs werden gedeeld, maar er vervolgens niets veranderde. Blijkbaar leiden dit soort dagen normaal gesproken niet tot structurele veranderingen. Iets waar wij als thuisonderwijzers niet veel bij stil staan, want als wij iets anders willen in ons onderwijs, dan *doen* we dat gewoon, als het nodig is dezelfde dag nog.

Wat ik verder heel opvallend vond is dat de keynote speakers allerlei ideeën deelden die bij thuisonderwijs al lang gemeengoed zijn. Ik was positief verrast door hoe innovatief er inmiddels ook in schoolonderwijs wordt gedacht. De ideeën zijn al veel verder dan een paar jaar geleden.

Zijn wij als thuisonderwijzers dan toch niet zo’n uitzondering als we soms zelf denken? Ik bevond me in een zaal met honderden mensen die ons gedachtegoed deelden. Als de keynote speakers hun ideeën over schoolonderwijs in de toekomst beschreven, schetsten ze een beeld dat exact overeenkomt met wat thuisonderwijzers nu al doen!

Claire Boonstra schetste bijvoorbeeld een interessant beeld van onderwijs wanneer de toekomst onbekend en onzeker is, onze huidige realiteit. Dan werkt een model van optimalisatie, KPI’s en standaardisatie niet goed, dan moet je toe naar een model dat gekenmerkt wordt door zaken als exploreren, ongestructureerd, diversiteit. Dat komt mij bekend voor! 😉

Dat is wat mij betreft waarom deze eerste stap in uitwisseling tussen thuisonderwijs en schoolonderwijs zo waardevol is. Thuisonderwijzers begrijpen al dat het waardevol is om te kijken wat scholen doen en nemen de goede ideeën daaruit over. Andersom is echter minstens net zo waardevol! Schoolonderwijzers schetsen een toekomstbeeld van schoolonderwijs dat zeer overeenkomt met het huidige thuisonderwijs. Kom bij ons kijken, laat ons vertellen wat werkt en wat niet – en waarom niet – en doe daar je voordeel mee.

Ik nodig bij deze schoolinnovators uit om in gesprek te blijven met thuisonderwijzers. We hebben veel met elkaar gemeen, we delen jullie passie voor onderwijs en we delen graag onze kennis en ervaring met innovatieve onderwijsconcepten.

Tijdens het slotgesprek werd benadrukt dat er in de afgelopen vijf jaar enorm veel veranderd is in het denken over hoe goed schoolonderwijs eruit zou moeten zien. Dat er veel draagvlak is ontstaan voor structurele veranderingen. Deze boodschap ging gepaard met een andere, namelijk dat er nog erg veel te verbeteren valt aan het schoolonderwijs en we ons daardoor niet moesten laten ontmoedigen, dat iedereen morgen toch weer een stapje in de goede richting kon zetten.

Toen ging ik van trots weer wat rechter op zitten. Thuisonderwijs is al waar schoolonderwijs naartoe wil werken. Ik ben niet ontmoedigd of gefrustreerd, ik ben juist heel trots op wat we als thuisonderwijsgemeenschap hebben bereikt en wat we voor onze kinderen kunnen doen.

En hoe liep de rondetafelsessie af? Ik vond het een leuk gesprek, een aantal deelnemers kwam later naar me toe om te vertellen dat ze het een inspirerende sessie hadden gevonden. Kan niet mooier toch?

ir. Eva Witsel,
Voorzitter Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs

Artikel geschreven door Redactie

Reacties zijn niet meer mogelijk, maar trackbacks en pingbacks wel.