Kinderschrijfwijzer


Printbare versie (PDF)

Je mag reageren op de nieuwe wet!

De regering wil nieuwe regels invoeren voor thuisonderwijs. Dat hebben ze opgeschreven in een wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel staat nu op internet en iedereen mag erop reageren. Jij dus ook! Wat heeft de regering allemaal in die wet opgeschreven?

Thuisonderwijs mag alleen als je ouders, sinds je 4 jaar bent, ieder jaar een vrijstellingsbrief sturen naar de gemeente. Kinderen die al een keer naar school zijn geweest, mogen dus geen thuisonderwijs krijgen van de regering. 

Je mag alleen thuisonderwijs krijgen als je ouders goed Nederlands kunnen. Er is een persoon die kijkt of het onderwijs goed genoeg is en of je ouders goed lesgeven. Die persoon noem je een inspecteur. 

Voordat je 5 wordt, moeten je ouders een plan opsturen naar de inspecteur. In dat plan staat wat jij gaat leren. De inspecteur controleert of het plan goed is. Als de inspecteur het plan niet goed vindt, moet je toch naar school. 

Ook moet je samen met je ouders een gesprek hebben met de leerplichtambtenaar voordat je 5 jaar bent. Als je 12 jaar bent, heb je nog een keer zo’n gesprek. 

Als de leerplichtambtenaar het wél goed vindt dat jouw ouders jou onderwijs gaan geven, dan hoef je dus niet naar school, maar leer je van en met je ouders. 

De regering wil dat je voor het grootste deel thuis van je ouders les krijgt. Jullie mogen wel op stap naar musea, speeltuinen, de bibliotheek of andere plekken, maar bijvoorbeeld niet voor langere tijd op reis. 

Een andere nieuwe regel is dat je thuis vooral Nederlands moet spreken met je ouders. 

De regering wil ook graag controleren wat je hebt geleerd. Je ouders moeten daarom elk jaar naar de inspecteur opsturen wat ze jou willen leren en je ouders moeten controleren of je alles hebt geleerd. 

De mensen in de regering willen dat je dingen leert die zij belangrijk vinden. Je moet daarom in ieder geval goed Nederlands leren en leren rekenen. Om te controleren of je dat goed genoeg kunt, moet je toetsen maken. Die toetsen maak je als je 6 jaar bent, als je 9 jaar bent en als je 12 jaar bent. Natuurlijk moet je ook nog veel andere dingen leren. 

Als je ouder bent dan 12, dan krijg je ook onderwijs over economie, wiskunde, natuur- en scheikunde, computers, techniek en burgerschap; de regering vindt dat je moet leren hoe je goed met anderen omgaat. 

Om te controleren of jij de dingen leert die de regering wil en of je een ijne plek hebt om te leren, komt er af en toe een inspecteur bij je thuis. De inspecteur zal dan opschrijven of je goed onderwijs krijgt van je ouders. Als die het niet goed genoeg vindt, dan moet je naar school. 

De regering weet nog niet zeker of dit goede regels zijn, daarom is de regering heel benieuwd wat jij van thuisonderwijs en van deze nieuwe regels vindt. 

Hoe vind jij het om thuisonderwijs te krijgen? Vind jij dit goede regels? Waarom wel of waarom niet? Welke regels zou jij willen? Je kunt een brief schrijven om te vertellen wat jij vindt. De regering kan dan met jouw hulp beslissen welke nieuwe regels er moeten komen. 

Hoe schrijf ik een goed stukje over thuisonderwijs?

Wat leuk dat jij iets wilt schrijven over de nieuwe regels. Je mag helemaal zelf weten wat je gaat schrijven. Het kan best moeilijk kan zijn om iets te verzinnen. Daarom willen we je een stukje op weg helpen. 

Teksten zijn altijd opgebouwd uit 3 verschillende onderdelen: een inleiding (het begin), een kern (het middenstuk) en een slot (het einde). Het is handig om eerst je tekst op een kladblaadje te schrijven, zodat je later nog dingen kunt wegstrepen, kunt toevoegen of kunt veranderen. 

Inleiding De inleiding is het begin van je tekst. Hier kun je iets vertellen over jezelf, bijvoorbeeld dat jij thuisonderwijs krijgt, en dat je wilt reageren omdat deze wet over jou gaat. Je mag hier ook al je mening geven.In je inleiding wil je de aandacht trekken, dus je mag al best iets zeggen over wat je vindt. 

Kern In de kern schrijf je in 1 of meer alinea’s (stukjes tekst) je verhaal. Kies een van de regels uit de brief waar jij iets over wilt zeggen. Je mag verder ook van alles vertellen, bijvoorbeeld hoe jij het vindt om thuisonderwijs te krijgen en wat jij vindt van de nieuwe regels van de regering. Welke vind je goed? Welke vind je niet goed? 

Je kunt ook vertellen over je vriendjes, je lievelingsboek of je lievelingsvak. Je kunt ook vertellen over iets wat je eerst moeilijk vond, maar waar je nu goed in bent. Heb je zelf nog andere regels voor thuisonderwijs bedacht? Wat zou jij de regering nog meer willen vertellen over thuisonderwijs? 

Je kunt zinnen gebruiken als:

  • Ik vind dit, omdat 
  • Ik denk dat dit niet goed is, want
  • Een voorbeeld van een goede regel is... 

Slot Hier schrijf je de samenvatting van je verhaal. Je schrijft geen nieuwe dingen meer op. 

Je gebruikt woorden als:

  • Dus 
  • Daarom
  • Zoals ik hierboven schreef

En je kunt eindigen met iets vrolijks. 

Als je tevreden bent, kun je je brief netjes overschrijven of op de computer typen. Schrijf onderaan de tekst je naam en hoe oud je bent. Als je het leuk vindt, mag je er ook een tekening bij maken. Als je klaar bent, kun je jouw stukje via de website insturen. 

Veel succes! 

Wil je meer weten over de wet en hoe nieuwe wetten tot stand komen?

Een stukje van Willem Wever over hoe een wet gemaakt wordt: https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-wordt-de-wet-gemaakt Een klokhuis filmpje over de grondwet: https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2733/Grondwet

Boektip: de Zweetvoetenman, over rechtszaken en regels (en een hoop gedoe) van Annet Huizing.